Skip to main content

Tropicalia. Két Hamza a trópusokon

A napfény és a bossa nova jegyében új állandó kiállítással jelentkezett 2014. április 5-én a Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria. A Tropicália. Két Hamza a trópusokon című tárlat a Hamza-házaspár közel negyven évi brazíliai munkásságára, az élményalapú, aktív múzeumlátogatásra helyezi a hangsúlyt.

Bár Hamza D. Ákos és felesége, Hamza Lehel Mária filmtörténetben betöltött szerepe szervesen beépül a közönség elé tárt anyagegyüttesbe, az alkotók latin-amerikai mindennapjaiba ezúttal főként divatrajzok, olajképek és dokumentumfilmek által kap bepillantást a közönség.

A festő Hamza címadó Topicália-sorozata annak a mozgalomnak a jegyében született, amely az 1960-as évek végén néhány ifjú értelmiségi irányításával bontakozott ki Bahia tartományban. A hippi szubkultúrából merítő tropicalismo főként a zenében jelentkezett, a pszichedelikus rock elemeit vegyítette a brazil őslakósok népzenéjével, végül a bossa nova megjelenéséhez, illetve egy teljesen új, avantgárd életszemlélet kibontakozásához vezetett. A képzőművészetben Hélio Oiticica képviselte elsőként a tropicáliát: stílusa Hamza D. Ákosra is hatással volt.

Hamzáék a második világháború után hagyták el Budapestet. Előbb Párizsban, majd Rómában és Genovában éltek, dolgoztak, aztán sok más magyar filmeshez hasonlóan Brazíliában vállaltak munkát. São Paulóban közel negyven esztendeig vettek részt a magyar kolónia egyesületeinek tevékenységében. Bár sikerült alkalmazkodniuk a helyi viszonyokhoz, 1989-ben úgy döntöttek, hazatérnek.

Hamza D. Ákos Jászberényben hunyt el, felesége, a Csontváry-kutató Lehel Ferenc leánya pedig Peveragnóban, Észak-Olaszországban. A közgyűjtemény új állandó kiállítása teljes életútjukba bepillantást nyújt.
A tárlat megértését és élvezetét több audiovizuális elem (ismeretterjesztő film, dalválogatás) segíti.

* * *

A kiállítást rendezte: Gurzó K. Enikő művészettörténész.